Czynny codziennie punkt obsługi mieszkańców, ekopatrole i zespoły zadaniowe przypisane do każdej gminy, a także regularne interwencje związane z nieprawidłową segregacją czy odbiorem odpadów przez firmy – to najważniejsze z nowości, nad którymi Związek Międzygminny „Gospodarka Komunalna” w Chrzanowie pracował w czasie, gdy epidemia koronawirusa zamknęła drzwi biur i ograniczyła bezpośrednią obsługę. Ale czas na nowe otwarcie!

konferencja1

Arkadiusz Pypłacz, nowy przewodniczący ZMGK w Chrzanowie. FOT. ZMGK

Ostatnie tygodnie w Związku Międzygminnym „Gospodarka Komunalna” przyniosły sporo zmian. Również tych organizacyjnych i kompetencyjnych. Przybyło kilka nowych zadań, które pracownicy ZMGK będą realizować od początku lipca.

- Chcemy być bardziej dostępni dla mieszkańców i ułatwić im kontakt z nami. Stąd to nowe otwarcie, które ma podwójne znaczenie. Po pierwsze przywracamy częściowo obsługę bezpośrednią, oczywiście z zachowaniem wszelkich środków ostrożności, bo przecież zagrożenie koronawirusem nie minęło. A po drugie podjęliśmy się nowych zadań. Organizujemy ekopatrole dla każdej z gmin, które mają edukować ekologicznie, ale i czuwać nad prawidłową segregacją. Już dziś zachęcam do współpracy z nimi – mówi przewodniczący Zarządu ZMGK, Arkadiusz Pypłacz.

Załatw sprawę w Związku
ZMGK częściowo odmraża bezpośrednią obsługę mieszkańców. Dla ich wygody od 1 lipca działa Punkt Obsługi Mieszkańców, w którym można załatwić najczęstsze sprawy, m.in. złożyć lub zaktualizować deklarację śmieciową, zgłosić nieprawidłowości w odbiorze odpadów lub w segregacji, sprawdzić saldo na swoim koncie opłat za śmieci, a także odebrać worki do segregacji.

Punkt będzie czynny codziennie. W poniedziałki w godz. od 8:00 do 16:00, od wtorku do piątku w godz. od 8:00 do 14:00.

- Ze względu na ciągłe zagrożenie spowodowane koronawirusem zachęcamy wszystkich mieszkańców do kontaktu telefonicznego i on-line z naszymi pracownikami. Jednak wiemy, że w ostatnim czasie szczególnie osobom starszym i niekorzystającym z internetu było trudno załatwić różne sprawy. Dlatego powrót do bezpośredniej obsługi, to inicjatywa głównie dla nich – podkreśla Arkadiusz Pypłacz.

Ekopatrole ruszają do gmin
Zmian w strukturze organizacyjnej Związku jest jednak więcej. Tą najbardziej widoczną i dostępną dla mieszkańców będą ekopatrole. To trzy 3-osobowe zespoły, po jednym przypisanym do każdej gminy.

konferencja

W spotkaniu uczestniczył też Jarosław Okoczuk, Burmistrz Miasta Trzebini. FOT.ZMGK

Na terenie „swojej” gminy ekopatrol będzie mógł m.in. kontrolować, czy firma odbierająca odpady prawidłowo wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Tego typu interwencje będą prowadzone regularnie i bez wcześniejszej zapowiedzi. Również zgłoszenia o nieprawidłowościach w odbiorze, przekazywane przez mieszkańców, będą na bieżąco weryfikowane w terenie.

Poza tym pracownicy działający w patrolach ekologicznych będą sprawdzać, jak z segregowaniem odpadów radzą sobie mieszkańcy, pomogą wypełnić nową deklarację śmieciową lub zaktualizować już złożoną w sytuacji, gdy np. zmienia się liczba mieszkańców nieruchomości. Na bieżąco będą też przypominać o zaległościach w opłacie śmieciowej.

Jak poznać ekopatrol?
Pracownicy ekopatrolu przyjeżdżając na kontrolę będą wyposażeni w kamizelki odblaskowe z logiem Związku oraz legitymacje służbowe.
Każda z grup ma też specjalnie utworzony, indywidualny numer telefonu interwencyjnego, pod który mieszkańcy danej gminy mogą zgłaszać wszelkie nieprawidłowości w segregacji i odbiorze odpadów czy kontaktować się w innych sprawach związanych z gospodarką odpadami. Interwencje pod te numery telefonów można zgłaszać w poniedziałki w godz. 8:00 – 16:00, od wtorku do piątku w godz. 8:00 – 14:00.

Numery telefonów do poszczególnych grup:
- Ekopatrol Chrzanów - 533 348 681
- Ekopatrol Libiąż - 533 348 682
- Ekopatrol Trzebinia - 533 348 683

Do dyspozycji mieszkańców, którzy chcieliby zgłosić nieodebrane odpady lub problemy z pojemnikami, w pierwszej kolejności jest Biuro Obsługi Klienta firmy odbierającej odpady: biuro w Chrzanowie, ul. Fabryczna 12, czynne od poniedziałku do piątku w godz.: 7:00 – 15:00, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

• oraz numery telefonów:
- dla mieszkańców gminy Trzebinia tel. 882 362 491
- dla mieszkańców gminy Libiąż tel. 882 362 492
- dla mieszkańców gminy Chrzanów tel. 882 362 493 

EkoZwiązek kontra smog
Ekipy Ekopatrolu to nie jedyna nowość wewnątrz Związku. W wyniku zmian organizacyjnych powstały też zespoły zadaniowe w dziale rozwoju i usług dodatkowych, które będą odpowiadać za ekologiczną część działalności ekoZwiązku. Wspólnie z gminami będą koordynować prace przy – głównie – istniejących przyłączach kanalizacyjnych, aby jak najwięcej mieszkańców dołączyło do sieci wod-kan.

Z kolei wraz z początkiem okresu grzewczego podejmą się kolejnego nowego zadania - będą sprawdzać czy w domowych piecach nie pali się śmieci lub opału niezgodnego z przepisami wojewódzkiej uchwały antysmogowej, która od lipca 2017 roku zakazała m.in. spalania najgorszej jakości węgla i mokrego drewna w piecach i kominkach. To do pracowników tego zespołu będzie można zgłaszać wszystkie przypadki łamania przepisów uchwały antysmogowej.

Mieszkańcy pokochali PSZOKi
Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba osób odwiedzających każdy z Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych: w Chrzanowie, Libiążu i Trzebini.
- Mimo okresu pandemii każdy z PSZOK-ów funkcjonował bez przerwy, zgodnie z harmonogramem. Po ilościach oddawanych odpadów widać, że mieszkańcy wykorzystali ten czas także na intensywne porządki i remonty. Gdzie podziałyby się te wszystkie odpady, gdyby PSZOKi nie zostały uruchomione od początku roku? – zastanawia się Przewodniczący Arkadiusz Pypłacz i przedstawia podsumowanie działania każdego z Punktów w pierwszych pięciu miesiącach 2020 roku.

(źródło: MZGK w Chrzanowie)