W Polsce można załatwiać przez internet coraz więcej spraw urzędowych. Wniosek o wydanie dowodu, wniosek o odpis aktu stanu cywilnego, uzyskanie zaświadczenia o niekaralności i wiele, wiele innych. Załatwienie tych spraw wymaga podpisu elektronicznego, ale istnieje bezpłatny państwowy podpis dla obywateli. To jest właśnie Profil Zaufany i możesz go sobie wyrobić w każdej chwili.

Grafika z napisem PROFIL ZAUFANY

 

Profil Zaufany jest bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznych administracji publicznej. Pozwala na składanie wniosków, podań, deklaracji drogą elektroniczną bez wizyty w urzędzie lub na poczcie. Przy załatwianiu spraw urzędowych w systemach elektronicznej administracji Profil Zaufany jest bezpłatną alternatywą dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

  • Wygoda -Ty decydujesz, kiedy wypełniasz wniosek do danego urzędu
  • Oszczędność czasu - nie tracisz czasu na wizytę w urzędzie, oczekiwanie w kolejce i dojazd
  • Dostęp do różnych placówek administracji publicznej - możesz załatwić dziesiątki różnych spraw w urzędach działających w Twojej okolicy i w całej Polsce

 

Profil zaufany - JAK ZAŁOŻYĆ


Jakie sprawy mogę załatwić przy pomocy Profilu Zaufanego?

  • Sprawdzić i złożyć dokumenty rozliczeniowe w Urzędzie Skarbowym
  • Złożyć i sprawdzić dokumenty w ZUS np. sprawdzić wysokość składki odprowadzanej przez ZUS do OFE, obliczyć prognozowaną wysokość emerytury
  • Sprawdzić swoje punkty karne
  • Złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej
  • Zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego
  • Złożyć wniosek o dowód osobisty dla siebie lub dziecka
  • Wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
  • Załatwić sprawy urzędowe dla swojej rodziny: świadczenia rodzicielskie, Świadczenie z Funduszu Alimentacyjnego
  • Złożyć wniosek o przyznanie Karty Dużej Rodziny lub wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny
  • Uzyskać odpis aktu stanu cywilnego
  • Złożyć deklarację na podatek od nieruchomości
  • Złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej
  • Zgłosić sprzedaż samochodu

 

Profil zaufany - SPOSOBY ZAKŁADANIA WŁASNEGO PROFILU


Jak działa Profil Zaufany?

  1. Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl i wybierz usługę, która Cię interesuje.
  2. Wybierz logowanie do Profilu Zaufanego.
  3. Jako sposób logowania wybierz bankowość elektroniczną Banku Pekao.
  4. Po zalogowaniu do Pekao24 wracasz automatycznie na stronę urzędu, gdzie możesz sprawdzić status swojej sprawy lub wypełnić wniosek (np. wniosek o dowód osobisty).
  5. Jeżeli wysyłasz wniosek - podpisujesz go Profilem Zaufanym, czyli ponownie logujesz się do Pekao24.