W Polsce można załatwiać przez internet coraz więcej spraw urzędowych. Wniosek o wydanie dowodu, wniosek o odpis aktu stanu cywilnego, uzyskanie zaświadczenia o niekaralności i wiele, wiele innych. Załatwienie tych spraw wymaga podpisu elektronicznego, ale istnieje bezpłatny państwowy podpis dla obywateli. To jest właśnie Profil Zaufany i możesz go sobie wyrobić w każdej chwili.
Profil Zaufany jest bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznych administracji publicznej. Pozwala na składanie wniosków, podań, deklaracji drogą elektroniczną bez wizyty w urzędzie lub na poczcie. Przy załatwianiu spraw urzędowych w systemach elektronicznej administracji Profil Zaufany jest bezpłatną alternatywą dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
- Wygoda -Ty decydujesz, kiedy wypełniasz wniosek do danego urzędu
- Oszczędność czasu - nie tracisz czasu na wizytę w urzędzie, oczekiwanie w kolejce i dojazd
- Dostęp do różnych placówek administracji publicznej - możesz załatwić dziesiątki różnych spraw w urzędach działających w Twojej okolicy i w całej Polsce
Jakie sprawy mogę załatwić przy pomocy Profilu Zaufanego?
- Sprawdzić i złożyć dokumenty rozliczeniowe w Urzędzie Skarbowym
- Złożyć i sprawdzić dokumenty w ZUS np. sprawdzić wysokość składki odprowadzanej przez ZUS do OFE, obliczyć prognozowaną wysokość emerytury
- Sprawdzić swoje punkty karne
- Złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej
- Zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego
- Złożyć wniosek o dowód osobisty dla siebie lub dziecka
- Wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
- Załatwić sprawy urzędowe dla swojej rodziny: świadczenia rodzicielskie, Świadczenie z Funduszu Alimentacyjnego
- Złożyć wniosek o przyznanie Karty Dużej Rodziny lub wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny
- Uzyskać odpis aktu stanu cywilnego
- Złożyć deklarację na podatek od nieruchomości
- Złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej
- Zgłosić sprzedaż samochodu
Jak działa Profil Zaufany?
- Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl i wybierz usługę, która Cię interesuje.
- Wybierz logowanie do Profilu Zaufanego.
- Jako sposób logowania wybierz bankowość elektroniczną Banku Pekao.
- Po zalogowaniu do Pekao24 wracasz automatycznie na stronę urzędu, gdzie możesz sprawdzić status swojej sprawy lub wypełnić wniosek (np. wniosek o dowód osobisty).
- Jeżeli wysyłasz wniosek - podpisujesz go Profilem Zaufanym, czyli ponownie logujesz się do Pekao24.