O poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniu w centrum Myślachowic trzebiński samorząd zabiega od lat. Droga jest w zarządzie województwa. Mimo to burmistrz Trzebini podtrzymuje wolę współfinansowania opracowania dokumentacji projektowej, jak i późniejszej realizacji zadania.

skrzyzowanie myslachwoice

Na tym skrzyżowaniu w centrum Myślachowic nie jest bezpiecznie

Skrzyżowanie ulic Olkuskiej, Centralnej i Partyzantów w Myślachowicach to jedno z niebezpieczniejszych miejsc na drogowej mapie gminy. Obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 40 km/h. Ale nie wszyscy kierowcy je respektują. Wielu przejeżdża przez centrum wsi znacznie szybciej, stwarzając zagrożenie dla siebie i innych uczestników ruchu.

W miniony piątek doszło tam do tragicznego wypadku, w którym zginął motocyklista. I znów pojawiły się apele mieszkańców o poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu.

Jacek Woch, sołtys Myślachowic i zarazem radny, przypomina, że na zebraniach wiejskich temat poruszany był od wielu lat. Sołectwo wielokrotnie interweniowało w tej w sprawie.

Wreszcie w maju 2019 roku, na wniosek obecnego burmistrza, Rada Miasta Trzebini wyraziła zgodę na współfinansowanie opracowania wielowariantowej koncepcji poprawy bezpieczeństwa w centrum Myślachowic. Kosztowało ono ponad 54 tys. zł, w tym 25 proc. pokryła gmina Trzebinia, 25 proc. – powiat chrzanowski, 50 proc. – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

Wielowariantowa koncepcja jest gotowa. Zakłada kilka wariantów poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu drogi nr 791 w Myślachowicach. Jednym z proponowanych jest budowa ronda.

- Z uwagi na brak miejsca, budowa ronda wiązałaby się z wyburzeniem zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie budynków, przesunięciem pomnika, transformatora, przystanków komunikacji miejskiej i przebudową całej podziemnej instalacji. Ostatecznie uznano, że najlepszym, możliwym do realizacji rozwiązaniem jest montaż sygnalizacji świetlnej – mówi sołtys Jacek Woch, który na bieżąco pilotuje temat.

- Wszystkim nam zależy, by było tam bezpieczniej. Cały czas działamy – wtóruje Paweł Rejdych, radny powiatowy, prywatnie mieszkaniec Myślachowic, który wraz z Przemysławem Rejdychem, etatowym członkiem Zarządu Powiatu Chrzanowskiego, również zabiega o pilne załatwienie tej sprawy.

W lutym 2020 roku ZDW w Krakowie zwrócił się do Urzędu Miasta z dwiema propozycjami. Pierwsza zakładała podpisanie porozumienia, na mocy którego to gmina Trzebinia miałaby być inwestorem zadania. Druga zawarcia współpracy w sytuacji, gdy po rozstrzygnięciu wszczętych przez ZDW postępowań przetargowych, powstaną wolne środki i Sejmik Województwa Małopolskiego wyrazi zgodę na przekazanie ich na opracowanie dokumentacji projektowej.

- Podtrzymujemy współpracę w zakresie przygotowania dokumentacji projektowej i realizacji prac, łącznie z partycypacją w kosztach. To skrzyżowanie jest niebezpieczne i – w naszej opinii – jak najszybciej powinna się tam pojawić sygnalizacja świetlna. Zarządca drogi w każdej chwili może liczyć na naszą pomoc. Jednak naszym zdaniem, to ZDW, jako administrator i właściciel drogi wojewódzkiej nr 791, powinien być inwestorem zadania – zapewnia Jarosław Okoczuk, Burmistrz Miasta Trzebini.

W połowie marca tego roku do Urzędu wpłynęło kolejne pismo od ZDW w Krakowie, w którym informuje, że jeśli pojawią się wolne środki i Sejmik Województwa Małopolskiego wyrazi zgodę na wprowadzenie ich do Wieloletniego Planu Finansowego Województwa Małopolskiego na lata 2020-2021, wówczas zawarte zostanie porozumienie, dotyczące współfinansowania opracowania dokumentacji projektowej. Gmina się od tego nie odżegnuje.