Szkoła Podstawowa nr 8
im. Jana Pawła II
w Trzebini

 

 

„WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECI"
w wieku od 2 - 6 lat

 

1 września 2006 r.

Na podstawie Rozporządzenia MENIS z dnia 04. 04. 2005r, które określa warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, mającego na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka do chwili podjęcia nauki w szkole Dyrektor Ilona Ptak - powołała zespół specjalistów, którzy postanowili objąć opieką specjalistyczną dzieci w przedziale wiekowym od 2 - 6 lat z terenu całej Gminy Trzebinia

 

 

UZASADNIENIE PROBLEMU

Nakłady na wczesną interwencję i wczesne psychopedagogiczne wspomaganie rozwoju dzieci może przyczynić się do ograniczenia w przyszłości wydatków na opiekę zdrowotną i zasiłki socjalne dla źle przystosowanych społecznie dorosłych osób niepełnosprawnych.
Za jak najwcześniejszym zdiagnozowaniem zagrożeń i zaburzeń oraz podjęciem rehabilitacji i wspomagania rozwoju dzieci przemawiają następujące przesłanki:
• wyjątkowo duża plastyczność centralnego układu nerwowego we wczesnym okresie oraz związana z tym możliwość korekcji zaburzonych funkcji i kompensacji deficytów
• możliwość zahamowania rozwoju, wielu zaburzeń o postępującym przebiegu a nawet całkowitego zatrzymania niekorzystnych zmian
• większa podatność małych dzieci na postępowanie rewalidacyjne i w efekcie lepsze postępy w usprawnianiu
• łatwiejsze generalizowanie przez dzieci wypracowanych umiejętności i nawyków
• narastanie wielu zaburzeń wraz z wiekiem i utrudnianie terapii oraz edukacji dzieci starszych
• rodzice małych dzieci mają więcej nadziei, sił, zapału i wiary, dlatego są bardziej zaangażowani we współpracę ze specjalistami i we własny udział w terapii dzieci

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - rozumiane jest jako wczesne oddziaływanie rewalidacyjno-wychowawcze stymulujące rozwój, obejmujące potrzeby wychowawcze z uwzględnieniem potrzeb rodziny.


CELE SZCZEGÓŁOWE W ODNIESIENIU DO DZIECKA:

• zapobieganie występowaniu nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym dziecka
• pomoc dziecku w budowaniu trwałych więzi z najbliższymi osobami
• pomoc dziecku w pełnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego tj: funkcji poznawczych, małej i dużej motoryki, komunikacji i socjalizacji
• wyzwalanie i wzmacnianie aktywności społecznej, poznawczej
• pomoc dziecku w stopniowym osiąganiu coraz większej autonomii
• systematyczne dążenie do poprawy jakości życia dziecka
• przygotowanie dziecka z niepełnosprawnością fizyczna, intelektualną do korzystania z edukacji i współżycia w grupie
• przygotowanie dziecka do samodzielnego korzystania z zajęć wychowawczych i edukacyjnych przeznaczonych dla wszystkich dzieci

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE W ODNIESIENIU DO RODZICÓW:

• pomoc rodzicom w procesie adaptacji do warunków życia, wynikających z faktu wychowywania dziecka niepełnosprawnego
• pomoc w tworzeniu warunków sprzyjających w budowaniu więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami dzieckiem
• przygotowywanie rodziców do udziału w programie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
• pomoc rodzicom w odpowiedniej organizacji środowiska domowego
• pomoc rodzicom w budowaniu realistycznych oczekiwań w stosunku do rozwoju dziecka zgodnych z jego możliwościami
• rozwijanie poczucia przynależności do szerszej grupy rodziców dzieci niepełnosprawnych oraz dystansów do swojej sytuacji życiowej

 

 

ZADANIA DO REALIZACJI:

• ustalenie wielospecjalistycznej diagnozy: lekarskiej, psychologicznej, logopedycznej, ocena sfery ruchowej dziecka
• opracowanie i wdrażanie szczegółowego, wielospecjalistycznego i kompleksowego postępowania w sferze psychicznej, ruchowej, społecznej i emocjonalnej rozwoju m. in. prowadzenie indywidualnych i grupowych form terapii, socjoterapii oraz rozwoju dziecka, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
• śledzenie rozwoju dziecka poprzez ponawianie diagnozy oraz dostosowywanie jej do zmieniających się potrzeb rozowojowych i zdrowotnych dzieci
• opracowanie i realizowanie psychologicznych programów wsparcia rodziny dziecka niepełnosprawnego
• dostarczanie rodzicom informacji o możliwych formach pomocy oraz niezbędnych adresów
• pomoc w skontaktowaniu się rodziców z innymi rodzicami będącymi w podobnej sytuacji

 


PRZEWIDYWANE EFEKTY PROWADZONEJ TERAPII

Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju:
• wcześniej zdobywają sprawność w okresie samoobsługi
• stają się bardziej sprawne ruchowo, dojrzalsze poznawczo i emocjonalnie
• uzyskują gotowość do przebywanie w nowym środowisku
• wspomaganie rozwoju wpływa na jego harmonijność i powoduje, iż późniejsza nauka w szkole i kontakty rówieśnicze będą na wyższym poziomie
• wspomaganie rozwoju zapobiega utrwaleniu się niepełnosprawności i umożliwia dalszy, względnie prawidłowy rozwój z koniecznością niewielkiej pomocy terapeutycznej
• dzieci będą lepiej przygotowane do rozpoczęcia systematycznej nauki szkolnej

 

ADRESACI

- Dzieci w wieku od 2 - 6 lat są kwalifikowane do terapii na podstawie opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
- Zajęcia są organizowane w wymiarze od 2 do 4 godzin / tydzień, w zależności od możliwości psychofizycznych i zdrowotnych dziecka.
- Zajęcia są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
- Zajęcia mogą być też prowadzone w nielicznych grupach
- Terapię prowadzą : pedagog, psycholog, logopeda, terapeuta, muzykoterapeuta, rehabilitant ruchowy
- Terapia prowadzona jest w specjalistycznych gabinetach
- Konsultacji udzielają lekarze specjaliści: pediatra, neurolog, psychiatra


INFORMACJI UDZIELA

Dyrektor Ilona Ptak
tel. 32 612 19 56 lub 0501 461 092