PROTOKÓŁ

z przeprowadzenia dyskusji publicznej w dniu 12 lipca 2018 r. nad przyjętymi rozwiązaniami w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Śródmieście-Południe w Trzebini

 

Protokół sporządzono w dniu 20 lipca 2018 r. przez Żanetę Romanowską, Głównego Specjalistę  w Wydziale Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta w Trzebini.

 

Na podstawie art. 17 pkt 10 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i  zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1073 z późn. zm.) w dniu 10 kwietnia 2018r. przeprowadzono dyskusję publiczną nad przyjętymi rozwiązaniami w projekcie „miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Śródmieście-Południe w  Trzebini”.

  • Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

 

Głos w dyskusji zabrali:

 

Pani Ewa Jaśko -  naczelnik Wydziału Architektury i Urbanistyki przywitała zebranych i  poinformowała, że spotykamy się w celu zapoznania się z rozwiązaniami projektu planu obszaru Śródmieście-Południe w Trzebini. Projekt planu jest wyłożony do publicznego wglądu, można się z nim zapoznać w budynku urzędu oraz na stronie internetowej urzędu. Przedstawiła jak będzie przebiegać spotkanie informując, że na początku projektantka przedstawi prezentację problematyki planu, ustaleń planu, oraz rozwiązań przyjętych w projekcie. Następnie będziemy mówić szczegółowo o terenach w odniesieniu do wniosków złożonych na poszczególnych etapach konsultacji tj. I etapu i II etapu konsultacji.

 

Pani Beata Cichy - główny projektant planu przedstawiła ustalenia planu, zaczynając od  przedstawienia granic opracowania. Informując, że projekt planu obejmuje obszar o pow. 75ha. Część północno-wschodnia planu przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną uzupełniona usługami lokalnymi, część południowo - zachodnią stanowią tereny usług, produkcji i usług, część środkowa wypełniona jest obszarami zieleni obecnie zieleni nieurządzonej oraz boiska.

Powiązania komunikacyjne terenu są bardzo dobre. Układ wewnętrzny stanowią istniejące drogi stworzone na potrzeby strefy składające się z ul. Hutniczej, ul. Przemysłowej, a także układ komunikacyjny wewnątrz struktury mieszkaniowej tj. ul. Ochronkowa i ul. Norwida. W  obszarze planu zlokalizowane są spore tereny pod parkingi ogólnodostępne. Dla przyszłego zagospodarowania istotne są elementy infrastruktury technicznej jakie występują w terenie tj. linia energetyczna 110 kV przebiegająca przez środek obszaru i strefy z nią związane. Infrastruktura związana z gazem, jest to gaz wysokoprężny, od którego również ustalone są strefy. Istotnym elementem jest również linia kolejowa oraz strefa aktywności gospodarczej. W obszarze planu znajdują się elementy wpisane do Gminnej Ewidencji Zabytków oraz rejestru zabytków. Wskazano również obiekty historyczne, zaznaczone w planie, są to dwa elementy. Wspomniała również o opracowanej koncepcji placu Kotelona. Istotnym elementem przy opracowaniu planu jest zgodność ustaleń planu z ustaleniami studium, wskazując na  utrzymanie terenów zieleni oraz tereny zabudowy mieszkaniowej, tereny usług i tereny produkcji. Bardzo istotnym elementem jest korytarz wielofunkcyjny, który został przeniesiony do projektu planu. Dla terenu obowiązuje plan z 2002r., który był czterokrotnie zmieniany.

Na etapie przystąpienia do planu złożone zostały wnioski, dotyczące min. utrzymania funkcji handlowo-usługowej (teren 8U) - wniosek uwzględniony, utrzymania istniejących złomowisk, co zostało rozpatrzone pozytywnie bez możliwości lokalizacji nowych. Wnioski dotyczyły również utrzymania wysokości zabudowy na ternach PU, co zostało uwzględnione. Były również wnioski dotyczące procesów poza planistycznych, których nie można w planie wskazać w zakresie realizacji.

 

Pani Ewa Jaśko – przedstawiła bardziej szczegółowo ustalenia planu, w odniesieniu do złożonych wniosków w ramach I etapu konsultacji. Plan ma ograniczone możliwości dotyczące poszerzenia terenów zabudowy mieszkaniowej. Nowe tereny znajdują się w obszarze 4MN i  6MN oraz fragmenty w terenie 5MN. Zapisy planu są skonstruowane w ten sposób, że przeznaczenie terenu jest opisane kategoriami rodzajów użytkowania obiektów bądź terenów. W terenie zabudowy mieszkaniowej możliwa jest lokalizacja zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, a jako przeznaczenie uzupełniające są usługowe lokale użytkowe. Podstawowymi wskaźnikami zdefiniowanymi w planie są: wskaźnik intensywności zabudowy, wskaźnik powierzchni zabudowy oraz wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej. Przedstawiła wskaźniki ustalone dla terenów zabudowy mieszkaniowej. Tereny zabudowy usługowej 14U (teren obecnie piekarni przy ul. Kościuszki) w ramach tego terenu jest możliwość lokalizacji budynków usługowych, obiektów drobnej wytwórczości, obiektów gastronomicznych i utrzymania lokali mieszkaniowych. Funkcja, która jest na dzień dzisiejszy w tym budynku może zostać utrzymana. Następnym terenem cieszącym się dużym zainteresowaniem jest teren 8U, który w stosunku do poprzednio obowiązującego planu był terenem produkcyjnym. Tereny wzdłuż ulicy Kościuszki ukierunkowane są na zabudowę usługową. Teren 8U i 10U są terenami usługowymi, jednak w ramach przeznaczenia uzupełniającego mogą mieć zrealizowane funkcje produkcyjno-usługowe.

Przeznaczenie podstawowe określone w planie dotyczy przeznaczenia powyżej 50% powierzchni działki, natomiast przeznaczenie uzupełniające wzbogaca przeznaczenie podstawowe. Wprowadzono zmiany dotyczące przebiegu korytarza wielofunkcyjnego na terenie 8U, w sposób umożliwiający zagospodarowanie działki. Poszerzono tereny zabudowy usługowej na terenie 6U.

W odniesieniu do terenów produkcyjno-usługowych w zakresie ich uciążliwości, w planie wprowadzony jest zakaz lokalizacji przedsięwzięć oddziaływujących na środowisko, z  dopuszczeniem potencjalnie znacząco oddziaływujących w terenach PU oraz w terenie 8U i  10U. Przedsięwzięcia, które mogą znacząco oddziaływać na środowisko są wyłącznie na  terenach najbardziej oddalonych od zabudowy mieszkaniowej tj. na terenie 1PU i 5PU. W zakresie gospodarowania odpadami dopuszczone jest utrzymanie istniejącej stacji demontażu pojazdów na terenie 3PU tylko w ramach utrzymania tej funkcji oraz punktów zbierania złomu na terenie 1PU i 5PU. W planie są również zapisy dotyczące likwidacji hałdy na terenie 4PU. Zgłaszane były również wnioski dotyczące ustalenia stref ochronnych. W planie nie określa się takiego elementu zagospodarowania. Natomiast teren zieleni pomiędzy zabudową mieszkaniową, a terenami produkcyjno-usługowymi stanowi teren ochronny wraz ze szpalerami drzew.

 

Pani Żaneta Romanowska – główny specjalista w Wydziale Architektury i Urbanistyki odniosła się do wniosków złożonych w ramach konsultacji przed opiniowaniem i  uzgodnieniami. Wnioski dotyczyły przede wszystkim zmiany wskaźników intensywności zabudowy na terenie zabudowy mieszkaniowej, co zostało uwzględnione i obecnie minimalny wskaźnik wynosi 0,25 oznacza to, że w przypadku zagospodarowania działki o pow. 600m2 to będzie konieczność realizacji zabudowy o powierzchni całkowitej min. 150m2. Wysokość zabudowy na terenie MN wynosi 12m.

Wnioski dotyczyły również wysokości zabudowy na terenach usługowych  16U, 17U, 18U i  21U zlokalizowanych przy komisariacie policji, w planie utrzymana została wysokość 15m. Teren przy ul. Kościuszki 46 zabudowany budynkiem mieszkalnym przeznaczony został pod tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej. Wprowadzono teren parkingu oznaczony 12KP przy cmentarzu. Część terenu przeznaczonego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną przy ul. Żwirki i Wigury przeznaczono pod tereny ogólnodostępnej zieleni urządzonej – 15ZP. Utrzymano połączenie drogi ul. Norwida z ul. Ochronkową oznaczone jako 6KDD, po działce nr 1203/2 oraz utrzymano zasięg terenu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej – 4MN. Na  terenach produkcyjno-usługowych i terenach usługowych minimalny wskaźnik intensywności zabudowy wynosi 0,6 natomiast na terenach produkcyjno - usługowych dla obiektów składów i magazynów, punktów zbierania i przeładunku złomu, stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji plan minimalnego wskaźnika intensywności zabudowy nie ustala się.

Na terenie 16U istnieje możliwość lokalizacji budynków w granicy działki oraz podziemnych obiektów, urządzeń lub ich części pomiędzy nieprzekraczalną linią zabudowy, a linią rozgraniczającą tereny.

Na terenie 14U nie wprowadzono możliwości lokalizacji obiektów rzemiosła, jednak na tym terenie istnieje możliwość realizacji obiektów drobnej wytwórczości.

 

  • Pan Molikiewicz

Zagadnienia poruszane w dyskusji:

  1. Chciałbym się zorientować jaka jest struktura własnościowa terenu objętego projektem planu. Które tereny są terenami gminnymi, a które stanową własność prywatną?
  2. Na terenie 4PU istnieją piony wentylacyjne od istniejącego tunelu, w którym w czasie II wojny światowej ukrywali się ludzie i zawdzięczają im swoje życie. Czy w  planowaniu uwzględniono te tunele? Powinny być zabytkiem.
  3. Teren zielony w wyniku rozszerzenia zabudowy został bardzo mocno ograniczony przez strefę 4PU i tereny zabudowy mieszkaniowej od ul. Słowackiego, żyją tam różne dzikie zwierzęta. Powinien pozostać przeznaczony pod teren zieleni.

Na pytanie pierwsze odpowiedzi udzieliła naczelnik wydziału architektury.

Przekazała mapę w formie analogowej, na której zaznaczone zostały tereny stanowiące własność gminy. Wyjaśniła również, że przy projektowaniu zwłaszcza dróg, ścieżek itp. analizowany jest układ własności.

Na pytanie drugie odpowiedzi udzieliła projektantka planu.

Zgodnie z procedurą dot. ochrony zabytków jeśli piony i tunele istnieją w terenie, to właściciel działki powinien złożyć wniosek do konserwatora zabytków o wpis ich do rejestru zabytków bądź ewidencji zabytków.

W chwili obecnej nie ma przesłanek, aby uwzględniać je w projekcie planu.

W projekcie planu zasięg terenów zielonych była analizowany. Przedstawiła przebieg terenów zielonych w obowiązującym planie oraz wyjaśniła, iż przy projektowaniu należy brać pod uwagę obowiązujący plan. Poszerzenia terenów zabudowy mieszkaniowej są niewielkie w  stosunku do obowiązującego planu, poszerzenia do granic działek.

 

  • Pan Artur Skubis

Zagadnienia poruszane w dyskusji:

Przedstawił obszar terenów zielonych oraz zdjęcia żyjących zwierząt oraz roślin jakie występują na tym terenie zieleni niezagospodarowanej w sąsiedztwie jego nieruchomości (ul. Ochronkowa 27a) Najwięcej jest ptaków: tj. sierpówka, gołąb grzywacz, sikorki, sójki, dzięcioły, jastrzębie, kawki nadmieniając, iż są wśród nich gatunki ściśle chronione. Inne zwierzęta tam mieszkające: zające, sarny, jeże. Występują tam rośliny chronione takie jak: krokusy i przebiśniegi.

Wprowadzenie tam terenów zabudowy spowoduje, że te zwierzęta będą musiały się wyprowadzić, a w zamian będziemy mieć budynek przy budynku.

Wnioskuje o zmianę statusu tego terenu z terenów zabudowy mieszkaniowej pod teren zieleni ogólnodostępnej (alejki, skwerek zielony). Wspomniał również o hałasie jaki tam występuje od okolicznych zakładów.

 

Odpowiedzi udzielili naczelnik wydziału architektury oraz projektant planu.

Przypomniała, iż to co zgłaszają Państwo na dyskusji należy wnieść na piśmie w formie uwagi. Jeżeli chodzi o hałas to w planie jest kwalifikacja terenów o określonym przeznaczeniu do danej grupy terenów objętych ochroną przed hałasem. Przepisy określają jakie są normy hałasu co  nie znaczy, że ten hałas co słyszymy jest przekroczony.

Gmina wykonała dla całej gminy inwentaryzację przyrodniczą, która nie wskazała na tym terenie obszaru cennego przyrodniczo. Należy zaznaczyć, iż jeśli takie rośliny występują, to są one chronione z mocy ustawy. W tej lokalizacji nie zostały wskazane takie tereny. Nie można tego terenu zostawić tak jak jest, należy go uporządkować, ponadto teren jest zanieczyszczony. W planie w par.9 w zasadach ochrony środowiska  wskazany został nakaz ochrony istniejących zasobów.

 

  • Pani Margareta Jedlińska

Zagadnienia poruszane w dyskusji:

Mieszkam w Rynku, w którym nie ma zieleni, całą zieleń zlikwidowano, jest tam pustynia, kurzy się. Dlatego należy pozostawić w planie zieleń, którą należy uporządkować, wybudować alejki, ławki, a nie betonować całej Trzebini.

Odpowiedzi udzieliła naczelnik wydziału architektury.

To że w planie jest teren przeznaczony pod zabudowę, to nie znaczy, że cała działka zostanie zabetonowana. Są w planie określone wskaźniki, które mówią jaka część działki może zostać zabudowana, a jaka pozostać terenem zielonym.

 

  • Pan Paweł Zawierucha

Zagadnienia poruszane w dyskusji:

Jestem właścicielem działki przy ul. Ochronkowej, która po zagospodarowaniu zgodnie z  projektem planu nie pozwala nam zabudować naszej działki. Chcemy, aby droga została zlikwidowana lub przesunięta z naszej działki w sposób tak jak przebiega w obowiązującym planie oraz częściowe przesunięcie drogi 2KDW z naszej działki na teren gminny tj. w  kierunku zachodnim.

 

Odpowiedzi udzieliła naczelnik wydziału architektury prosząc o złożenie uwagi na piśmie.

 

Ustalenia z dyskusji:

  • Uczestnicy spotkania, którzy nie akceptują przyjętych w prezentowanym planie rozwiązań, proszeni zostali o złożenie uwag w formie pisemnej w nieprzekraczalnym terminie do dnia 21 sierpnia 2018r.
  • Postulaty zgłoszone w uwagach, które odnoszą się do materii planistycznej zostaną poddane analizie i przedstawione Burmistrzowi Miasta Trzebini do rozstrzygnięcia, dalszy przebieg sporządzania projektu planu zależny jest od sposobu rozpatrzenia ewentualnych uwag.

Protokół sporządzono w 3 egzemplarzach, z przeznaczeniem:

  • dla Burmistrza Miasta Trzebini;
  • do dokumentacji planistycznej;
  • do publicznego wglądu.

 

Protokół zawiera  5 ponumerowanych stron.

 

Żaneta Romanowska

(podpis osoby sporządzającej protokół)